Δευτέρα 22 Ιανουαρίου 2018

Β' Γυμνασίου - Κεφάλαιο 3 - Πολυμέσα - Εικονική Πραγματικότητα


Ο υπολογιστής μπορεί να χαρακτηριστεί ως μια συσκευή πολυμέσων. Δηλαδή μπορεί να εμφανίσει μια πληροφορία με τη μορφή πολλών μέσων όπως κείμενο, εικόνα, ήχος, βίντεο.


Μια εφαρμογή πολυμέσων που παρουσιάζει πληροφορίες οφείλει να χρησιμοποιεί κείμενα, εικόνες, βίντεο και ήχους προκειμένου να βοηθήσει το χρήστη να πλοηγηθεί και να χρησιμοποιήσει αυτές τις πληροφορίες με εύκολο τρόπο.



Εφαρμογές πολυμέσων μπορεί να είναι :
  • Ηλεκτρονικές εγκυκλοπαίδειες, 
  • Ηλεκτρονικά βιβλία, 
  • Εκπαιδευτικό λογισμικό, 
  • Ηλεκτρονικά παιχνίδια


Σήμερα θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι περισσότερες ιστοσελίδες είναι μια εφαρμογή πολυμέσων. Χαρακτηριστικό των περισσότερων ιστοσελίδων είναι η αλληλεπιδραστικότητα χρήστη-υπολογιστή. Ο χρήστης δεν παρακολουθεί παθητικά τη ροή εξέλιξης της εφαρμογής, αλλά μπορεί να παρεμβαίνει, όπως για παράδειγμα σε ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι, καθορίζοντας τη μορφή, τη σειρά και την ταχύτητα με την οποία παρουσιάζεται η πληροφορία.

Η αλληλεπιδραστικότητα χρήστη-υπολογιστή είναι ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά μίας εφαρμογής πολυμέσων.

Με την εξέλιξη της τεχνολογίας οι κατασκευαστές υπολογιστών και οι δημιουργοί λογισμικού προσπαθούν να βελτιώσουν τους τρόπους αλληλεπίδρασής μας με τον υπολογιστή, ώστε να γίνεται με ολοένα και πιο φυσικό προς τον άνθρωπο τρόπο. Για το σκοπό αυτό κατασκευάζονται ειδικές συσκευές εισόδου και εξόδου, όπως: ειδικά χειριστήρια, ηλεκτρονικά γάντια, ηλεκτρονικά γυαλιά για τρισδιάστατη απεικόνιση του χώρου, οθόνες πολύ μεγάλων διαστάσεων και ηχητικά συστήματα υψηλής απόδοσης. Τέτοιου είδους αντικείμενα χρησιμοποιούνται στην εικονική πραγματικότητα.


Εικονική πραγματικότητα (virtual reality)

Ορισμός : "Η ψευδαίσθηση της συμμετοχής σε ένα συνθετικό περιβάλλον αντί για την εξωτερική παρατήρηση ενός τέτοιου περιβάλλοντος.”
Η Εικονική Πραγματικότητα βασίζεται σε τρισδιάστατες εικόνες  με ανιχνευτή της κίνησης του κεφαλιού, του χεριού ή του σώματος.  

Ο εξοπλισμός πολυμέσων που απαιτείται για να μπει κάποιος σε εικονικά περιβάλλοντα είναι : 
  • Γιλέκο αλληλεπίδρασης
  • Ηλεκτρονικά γάντια
  • Ηλεκτρονικά γυαλιά
  • Καρέκλα εικονικής πραγματικότητας

    Φορώντας κάποιος τον κατάλληλο εξοπλισμό (ειδικά γυαλιά, χειριστήρια κ.α.) μπορεί να αισθανθεί ότι βρίσκεται "μέσα" στο περιβάλλον που προβάλλεται μπροστά του.
Χειρισμός εικονικών αντικειμένων με γάντι δεδομένων
 Επιτραπέζιο σύστημα εικονικής πραγματικότητας

Κατάδυση σε εικονικό περιβάλλον με γυαλιά τρισδιάστατης όρασης 
και γάντι δεδομένων (σύστημα εμβύθισης)  
Σύστημα με προβολή σε τοίχους δωματίου («σπηλιά-CAVE»)
Το πάτωμα και οι τοίχοι του δωματίου αποτελούν οθόνες προβολής

Στο ακόλουθο σχεδιάγραμμα φαίνεται πως μπορεί ένας χρήστης, μέσω των χειριστηρίων και ενός υπολογιστικού συστήματος, να επιδράσει σ' ένα περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας:



Περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας τύπου CAVE



Περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας με ηλεκτρονικά γυαλιά και γάντια



Περιβάλλον προσομοίωσης οδήγησης για αυτοκίνητα Ferrari



Εκπαίδευση πιλότων σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας








Η εικονική πραγματικότητα στην αναπαράσταση αρχαίων οικοδομημάτων




Ε ρ γ α σ ί ε ς 

________________________________________________________




Α. Εικονική περιήγηση στην Αρχαία Μίλητο
Πατήστε το σύνδεσμο :http://www.fhw.gr/choros/miletus/360vr/gr/  και απαντήστε τις ερωτήσεις που βρίσκονται στο φύλλο εργασίας της ενότητας.




Β. Εικονική περιήγηση στο Μουσείο της Ακρόπολης
Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα http://www.acropolis-athena.gr και πατήστε το σύνδεσμο ΜΠΕΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ. Ακολούθησε το φως και βρες τις 15 μορφές της θεάς Αθηνάς.




Γ. Ζωοφόρος του Παρθενώνα
Επισκεφθείτε την ιστοσελίδα http://www.parthenonfrieze.gr/#/play/game6.
Πάρτε χρώματα της επιλογής σας και ζωγραφίστε ένα τμήμα της Ζωοφόρου του Παρθενώνα.